Tags

Nederland, Oostenrijk en Luxemburg eisen een verklaring van de Europese Commissie over haar beslissing om in te stemmen met het Duitse plan voor tolheffing. De buurlanden van Duitsland staan perplex, omdat het Europees Parlement juist tegen het tolplan stemde. De drie landen legden hun eis op tafel in een vergadering van de Europese ministers van transport in Luxemburg.

Door: Dion Mebius, de Volkskrant, 8 juni 2017

Volgens het tolplan moet per 1 januari 2019 betaald worden voor het gebruik van snelwegen in Duitsland. Wie vanaf die datum nog op de Autobahn wil rijden, moet wegenvignetten kopen – een praktijk die de Nederlandse vakantieganger al kent uit landen als Spanje, Zwitserland en Italië.

De Duitse regering compenseert haar eigen inwoners echter door de wegenbelasting te verlagen. In de praktijk betalen daardoor alleen buitenlandse automobilisten voor het gebruik van de snelweg. Ongeoorloofde discriminatie, vinden de buurlanden, die zich al jaren verzetten tegen het plan van de machtige buur.

Vernieuwd voorstel

Het Europees Parlement sloot zich in maart dit jaar aan bij die lezing. Een overgrote meerderheid stemde toen tegen de invoering van de Duitse wegentol. De Europese Commissie trok een bezwaarprocedure in nadat Duitsland een aantal aanpassingen in het plan doorvoerde. Zo betalen bezitters van zuinige auto’s in het vernieuwde voorstel minder voor hun vignetten.

De Duitse transportminister hoopte dat de buurlanden hun verzet eveneens zouden staken, hoewel het verbeterde plan geen uitzonderingspositie voor inwoners van de grensregio’s bevatte.

Oostenrijk maakte eerder al kenbaar bereid te zijn Duitsland voor de rechter te slepen

Daar is geen sprake van, blijkt uit de eis die Nederland, Oostenrijk en Luxemburg nu gezamenlijk in Brussel neerleggen. De landen willen weten waarom de Commissie haar bezwaren zo makkelijk heeft laten varen na een paar kleine aanpassingen van Duitse zijde.

Oostenrijk maakte eerder al kenbaar bereid te zijn Duitsland voor de rechter te slepen, mocht dat land het tolplan onverdroten voortzetten. De Oostenrijkse parlementsverkiezingen van 15 oktober spelen daarbij mogelijk een rol: voor de regerende sociaaldemocraten zou de spierballentaal weleens extra zetels kunnen opleveren.

De Nederlandse transportminister Schultz van Haegen wacht eerst de reactie van de Commissie af. De Tweede Kamer zit haar achter de broek: dinsdag stemde een ruime meerderheid voor een motie van meerdere partijen waarin het kabinet werd opgeroepen om de Duitse tolheffing koste wat kost tegen te houden. Volgens de motie moet Nederland alle mogelijke juridische procedures opstarten en hierin met Oostenrijk optrekken. Alleen GroenLinks, de Partij voor de Dieren en Forum voor Democratie stemden tegen.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/duits-tolplan-gesteund-door-brussel-tot-grote-verbazing-van-buurlanden~a4499695/