Tags

ACHTERGROND | De één ziet Wilders graag als minister-president, de ander kan niet geloven dat kerkgangers op deze partijen stemden. Hoe denken deze opinieleiders over het regeerakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB?

Berendien Tetelepta, nd.nl, zaterdag 18 mei 2024 [om 02:00 aangepast 07:18]

In gesprek met Lody van de Kamp, Moses Alagbe,  Rina Molenaar, Samuel Lee. Onder van l naar r: James Kennedy, Sara van Oordt, en Alain Verheij

‘Voor mensen die er niet-Nederlands uitzien of klinken, breken er moeilijke tijden aan’

Samuel Lee, theoloog en oprichter van migrantenkerk in Amsterdam-Zuidoost: ‘Het is een keihard regeerakkoord, wat betreft migranten en vluchtelingen. Dat heeft direct impact. Toen Wilders net de grootste was geworden in november, weigerde een medewerker van een klantenservice mij te helpen. ‘De tijden zijn veranderd meneer, ik hoef u niet meer te helpen en u weet wat ik daarmee bedoel.’

De woorden raakten mij keihard, recht in mijn hart. Alle mensen in Nederland die nu anders spreken, of anders eruitzien, voelen dit. Migranten worden als zondebok gebruikt, net als dat in de jaren dertig bij de Joden gebeurde. Van meneer Wilders kan ik begrijpen dat hij deze woorden bezigt, dit is altijd al zijn verhaal en hij heeft recht op zijn mening. Maar van Yeşilgöz begrijp ik het absoluut niet.

https://www.nd.nl/nieuws/politiek/1224599/hoe-moet-je-als-christen-denken-over-het-regeerakkoord-het-is