Tags

Vervolg van de kop:  Wat vergeten wordt in alle discussies is dat inkomens op het minimum en 1modaal allemaal grote – grootste – moeite hebben om hun huishoudboekje in evenwicht te hebben en zij hebben dus letterlijk geen enkele ruimte voor tegenslagen; Kamerleden zijn dus ook niet op de hoogte @fd @tweedekamer

‘Huishoudens wel degelijk in financiële problemen door energierekening’ (redacteur, Energie/fd, 20-9-22)

‘Met de huidige marktprijzen gaat het termijnbedrag bij een gemiddeld huishouden naar ruim €500 per maand’, aldus Eneco.

In het kort:

  • Conclusie van ABN Amro dat er nog geen grote problemen zijn met betalen van de energierekening klopt niet.
  • Bank keek naar de eerste acht maanden van 2022, maar juist daarna liepen de prijzen fors op.
  • Veel klanten betalen een te laag maandbedrag en moeten straks bijbetalen.
  • Rond de jaarwisseling heeft 90% van de huishoudens een variabel energiecontract en gaat de hogere prijzen voelen.

De conclusie van ABN Amro dat Nederlanders nog geen grote problemen hebben met het betalen van de energierekening, is veel te voorbarig. Dat stellen energiebedrijven. ABN Amro concludeerde maandag op basis van de betaalgegevens van een miljoen huishoudens dat nog geen sprake is van extreme prijsstijgingen voor huishoudens. Het kabinet zou daarom niet te snel met nog meer steunmaatregelen moeten komen.

‘ABN Amro concludeert dat er geen energiecrisis is en dat ruim een derde van de huishoudens nu een lager maandbedrag betaalt dan vorig jaar augustus. Dit lijkt goed nieuws, maar dat beeld is naar onze mening vertekend’, aldus een woordvoerder van Vattenfall.

‘40% betaalt te weinig’

‘We zien juist dat 40% van onze klanten maandelijks een te laag bedrag betaalt. Het gaat meestal om enkele tientjes maar soms om honderden euro’s. Daaronder zijn klanten die een hoger maandbedrag simpelweg niet kunnen betalen.’

Niet alleen de energierekening drukt zwaar op budgetten van huishoudens, maar ook gestegen prijzen elders, zoals voor levensmiddelen, maken het voor huishoudens steeds lastiger om maandelijks rond te komen. ‘Daarom houden ze hun maandbedrag gelijk of stellen dat zelfs naar beneden bij. Het gevolg is dat ze aan het eind van het loopjaar moeten bijbetalen en dat de rekening dan fors kan oplopen’, aldus Vattenfall.

Circa 90% eind dit jaar in variabel contract

ABN Amro heeft volgens Vattenfall naar transacties van de eerste acht maanden van 2022 gekeken. ‘Maar de prijzen zijn juist de afgelopen maanden fors gestegen, die impact was niet zichtbaar op de nota’s begin 2022.’

Energiebedrijf Eneco verwacht dat rond de jaarwisseling 90% van alle huishoudens in een variabel energiecontract is terechtgekomen. Dat betekent dat ze de sterk gestegen energieprijzen voelen.

€6000 per jaar

‘Wij verwachten dat de energieprijzen op de internationale markt hoog blijven en de situatie met de winter in aantocht zeer zorgelijk wordt’, schreef Ron Wit, directeur energietransitie Eneco vorige week in een antwoord op vragen van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat.

‘Met de huidige marktprijzen gaat het termijnbedrag bij een gemiddeld huishouden naar ruim €500 per maand (ruim €6000 per jaar). Dat is ruwweg 3 tot 4 keer hoger dan begin 2021.’

Per dag zoeken gemiddeld 2000 klanten inmiddels contact met Eneco. Meest gestelde vraag: Is mijn termijnbedrag hoog genoeg om geen naheffing te ontvangen bij de jaarrekening? 25% van de klanten van Eneco heeft nu een te laag termijnbedrag en moet bijbetalen op de jaarrekening als het termijnbedrag niet is aangepast. Bij 8% gaat het om circa €500 en bij €17% om ongeveer €1000.

https://fd.nl/bedrijfsleven/1452377/huishoudens-wel-degelijk-in-financiele-problemen-door-energierekening-mti2caiOfUps

Advertisement