Tags

Aangezien ik onder de indruk was van haar interview met en in @nrc van afgelopen weekend, tref ik in deze recensie in VN een aantal opmerkingen aan waar ik vragen bij stel over onduidelijkheden, maar ook een enkele kanttekening bij wil plaatsen. Zonder dat ik reactie verwacht want dit zijn hectische tijden voor een wethouder vanwege de komende gemeenteraadsverkiezingen. Voor mij daarentegen een gelegenheid om mijn gedachten op een rij te zetten. Als (gepensioneerd politiek filosoof, maar ook partijloos burger omdat ik ooit lid ben geweest van meerdere partijen achter elkaar, maar toen het besluit heb genomen dat ik ongeschikt ben voor dit partijenbestel en daarom wacht op tijden wanneer de directe democratie gaat aantreden.[i]  Maar ook vanwege mijn eigen ervaring binnen het onderwijs (als intreder op latere leeftijd met toen gevolgde omscholing tot een 1e-graadsbevoegdheid) in het VO, dat ik 5 jaar heb volgehouden en toen overstapte op het NT2-onderwijs, wat mij veel meer voldoening opleverde. Op latere leeftijd dus gekozen voor het onderwijs omdat ik goede ervaringen had opgedaan met het geven van bijlessen. Maar ik ontdekte eenmaal voor de klas dat ik te onzeker was en geen namen kon onthouden (vanwege de vele  ziektevervangingen, die ik op mijn pad kreeg; met die fouten aan ‘namen-beheersing’ ging ik de mist in omdat ik 5 jaar lang per schooljaar op twee nieuwe scholen moest starten; een moordende klus, loodzwaar. Dat hield ik dus niet vol. Vanuit die achtergrond mijn volgende opmerkingen.

  1. “Waarom verdient een vwo-leraar meer dan een vmbo-leerkracht? Waarom is het vmbo vier en het vwo zes jaar? We hebben allerlei dingen in het systeem laten ontstaan. Het is niet zo dat alles en iedereen hetzelfde moet zijn, maar wat moet tellen? Dat begint al bij het stellen van dat soort vragen, erover nadenken.”

Die eerste zin is vermoedelijk zo gegroeid vanuit het ‘schaarstebeginsel’: hoe hoger de opleidingsgraad, hoe hoger de waardering. Op zichzelf helemaal niet vreemd of onredelijk. Maar wat ik in de praktijk meemaakte is veel belangrijker: aangezien ik een schooldiploma heb gehaald in het tijdperk van vóór de Mammoetwet, heb ik een zeer gedegen (HBS-B) opleiding ‘genoten’ (tussen aanhalingstekens vanwege de discipline die toen van leerlingen werd gevraagd om alle grammaticaregels in je hoofd te stampen, waar ik een bloedhekel aan had), waardoor mijn minderwaardigheidscomplex groeide. Maar opgeven was voor mij geen optie en letterlijk iedere avond tot klokslag 24-uur zitten blokken op al het huiswerk. Wat ik maar wil zeggen is het volgende. Tijdens mijn 5 jaren in het VO ben ik voldoende collega’s tegengekomen, die de Pabo hadden gedaan en hun grammaticale kennis onvoldoende beheersten. Ik trad natuurlijk aan als docent Maatschappijleer, maar na het eerste jaar – en op zoek naar nieuwe scholen, na terugkeer van iemands ziekteverlof – blijf ik verder als docent Nederlands functioneren omdat dat toen op mijn CV stond. In de praktijk was ik de enige die het ‘kofschip’ kon uitleggen. Die ‘discipline’ kwam me dus die volgende jaren goed uit want iedere sollicitatie betekende weer een (half) jaar werk. Tot een vaste aanstelling kwam het nooit omdat ik uiteindelijk eruit vluchtte. En uitzendwerk ben gaan doen.

De tweede zin waarom het Vmbo vier en Vwo zes jaar duren, is voor mij makkelijk uit te leggen. De Vmbo-leerlingen die ik heb leren kennen – want je wordt gewoon daar ‘neergezet’ – waren mij liever dan de Vwo’ers waar teveel ‘ettertjes’ tussen liepen, terwijl de vmbo’s mijn inzet aanvoelden en waardeerden.

Maar ik heb natuurlijk óók de ervaring opgedaan dat het een ‘algemene’ uitdaging was/is om een nieuw gezicht voor de klas zo snel mogelijk de ziektewet in te werken. En iedere docent ontwikkelt dan z’n eigen trucjes om dat gedrag af te leren. Maar terzake: de vmbo-leerling heeft minder concentratievermogen (durf ik te stellen, want ‘zichtbaar’) en dus geen geduld om datgene te kunnen doen dat een vwo’er wél kan ‘verstouwen’: hoeveelheden kennis verwerken én opnamecapaciteit.

  • Wat Marjolijn vervolgens uitspreekt is dat “We hebben allerlei dingen in het systeem laten ontstaan. Het is niet zo dat alles en iedereen hetzelfde moet zijn, maar wat moet tellen? Dat begint al bij het stellen van dat soort vragen, erover nadenken.”

We hebben niét ‘allerlei dingen in het systeem laten ontstaan’, want alles is door de hele geschiedenis van het onderwijs een kwestie van ‘vallen en opstaan’ geweest, zoals dat nu nog steeds het geval is.

Het is ook geen kwestie dat “alles en iedereen hetzelfde moet zijn”, want dat wordt ook nooit beweerd; maar het gaat altijd om gelijke KANSEN en mogelijkheden, en niet om gelijke want standaard diploma’s, ofwel ‘robotleerlingen’, want die kom je in China tegen. Mijn onderwijservaring heeft me geleerd dat als iedereen met een ‘tomeloze’ (eigen) inzet door de school probeert te groeien, iedereen het ideale diploma kan bereikt. Maar aan die inzet ontbreekt het altijd. Ikzelf had de pech dat ik als oudste kind uit het gezin met jongere zusjes te maken had die veel sneller met het leerproces waren terwijl ik een dromer was, daarom pas op m’n 21e het diploma op zak. Ik had erg veel last van concentratiestoornissen en heb bijna alle klassen gedoubleerd, alleen omdat ik nooit had geleerd om me te concentreren (daarom ook dyslectisch, nog steeds). Maar ik was wel het type met een ijzeren wil en dáárom is het nog goed gekomen. Dát wens ik dus iedereen op school toe. En geen ‘afleidingsmanoeuvres’, want dat helpt je van de wal in de sloot.

En tot slot het grootste probleem van ons onderwijsbestel: klassikaal onderwijs past niet meer in deze tijden want kinderen van vandaag kunnen (veel) beter met hun intuïtie en nieuwsgierigheid uit de voeten, want dat heeft bij de voorgaande generaties er altijd aan ontbroken. Het hele onderwijsbestel moet op de schop!

Wordt vervolgd


[i] https://aquariuspolitiek.wordpress.com/2018/06/15/het-wordt-tijd-om-uit-te-leggen-waarom-het-stelsel-van-representatieve-democratie-vervangen-moet-worden-door-directe-digitale-democratie-dl1-tweedekamer-politiekehervormingen-staatsrecht/

Advertisement