Tags

Netwerken in Zandvoort: de handdruk is weer helemaal terug (Job Woudt, Sport/fd, 6 sept. 21)

Geen oranjezee op de terrassen aan de kant van het circuit waar de bolides hun pitstop moesten maken. Wel champagne voor de aanwezigen na de zege van Max Verstappen. En tot een paar maal toe het jennende gezang van de duizenden in oranje gehulde supporters die op de volgepakte tribunes aan de overzijde hun feestje vierden.

‘Het is stil aan de overkant. Het is stil aan de overkant.’

Netwerkevenement

De Formule 1-race in Zandvoort was zondag veel meer dan een sportwedstrijd met enthousiaste Max-supporters. Het was een netwerkevenement, waar zakelijk Nederland van ‘s ochtends tien uur tot laat in de middag zijn gezicht kon laten zien. In de regel op uitnodiging van de sponsors, die door hun bijdrages de eerste Formule 1-race in Zandvoort sinds 36 jaar mede mogelijk hadden gemaakt.

In de Paddock Club – ‘inderdaad aan de overkant’ – liep Charlene de Carvalho-Heineken dus ongestoord door de gang, stond raceliefhebber en oud-premier Jan Peter Balkenende pontificaal bij de ingang en maakte oud-staatssecretaris en voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging een foto van de oranjezee. David Trimble, de inmiddels 76-jarige oud-premier van Noord-Ierland, was er om te spreken op een seminar van The Economist. ‘Het is goed dat jullie met Max Verstappen weer een superster na Johan Cruijff hebben’, vertelde hij tijdens de lunch.

Bernhard van Oranje

Rond half één arriveerde Koning Willem-Alexander met zijn gezin om het festijn op te luisteren dat zijn neef Bernhard van Oranje had georganiseerd. Het evenement lag door de betrokkenheid van prins Bernhard junior onder het nationale vergrootglas. Dat hij samen met een aantal grote (familie)bedrijven zoals Pon, Jumbo en Heineken de race weer naar Nederland had gebracht, leek opeens bijzaak. De afgelopen weken ging het alleen nog maar over het verzoek van de organisatie aan artiesten om voor niks op te treden. En over de vraag waarom de race met 70.000 bezoekers (plus camping) wel mocht, terwijl andere grootschalige festivals zoals Lowlands door de coronabeperkingen geen doorgang konden vinden.

Waar de zakelijke netwerker in ieder geval niet aan ontkwam, was het tonen van de QR-code, in combinatie met een geldig rijbewijs of paspoort. Dit om te bewijzen dat hij of zij was gevaccineerd, dan wel op andere manier veilig en verantwoord het terrein op kon. Dat de anderhalve meter wegens de drukte af en toe terugviel tot anderhalve decimeter of centimeter, maakte voor de 70.000 bezoekers niet uit. Zij waanden zich tenslotte veilig. Opvallend verschijnsel onder de zakelijke netwerkers: de handdruk is na anderhalf jaar coronacrisis weer helemaal terug van weggeweest.

In de Ben Pon Lounge van hoofdsponsor Pon Holdings, gold de afgelopen dagen een maximum voor het aantal bezoekers, dit om het besmettingsrisico te verminderen. Maar om er te komen, moest men buiten wel eerst langs een haag van mensen.

Wereldwijde uitstraling

Ooit stond de twee jaar geleden overleden Ben Pon zelf aan de start van de race. Voor het familieconglomeraat verliep Zandvoort 2021 boven verwachting. De auto-importeur is tegenwoordig ook eigenaar van fietsfabriek Gazelle. Voor het transport naar het circuit werden duizenden oranje fietsen ter beschikking gesteld. ‘Het was een geweldig evenement voor Nederland met een wereldwijde uitstraling’, reageerde het bedrijf na afloop. ‘Mooi dat Bernhard van Oranje en zijn team dit hebben weten te organiseren met een aantal Nederlandse familiebedrijven.’

Koning Willem-Alexander liet zich voor de tv-camera in soortgelijke bewoordingen uit. ‘De Grand Prix heeft Nederland van zijn beste kant laten zien’, zei hij tegenover Ziggo Sport. Winnaar Max Verstappen kreeg van de koning een boks, nog enigszins volgens de coronaregels van weleer. En koningin Máxima was als een van de weinigen ‘aan de overkant’ wel in het oranje gekleed.

https://fd.nl/ondernemen/1411477/netwerken-op-zandvoort-de-handdruk-is-weer-helemaal-terug-gfi1cahHMMxp

~

‘Formule 1 geeft Zandvoort identiteit terug’ (Frits Conijn, Horeca/fd, 6 sept. 21)

De zon schijnt, het terras zit afgeladen vol. ‘Dit zijn de gouden dagen’, zegt Marcel Busscher van lunchroom Rabbel. ‘We zijn niet langer Amsterdam Beach. Dankzij de Formule 1 heeft Zandvoort zijn identiteit terug.’

In het kort:

  • In café Rabbel begonnen de voorbereidingen voor de Formule 1 al aan het begin van de week.
  • De voorraad moest direct op orde zijn, want bijbestellen is nauwelijks mogelijk.
  • Waar er normaal 50 diners per dag worden geserveerd in lunchroom Rabbel, zijn dat er nu 175.

Het wordt een geweldige dag, daar is racefanaat Marcel Busscher zeker van. Na 36 jaar keert de Formule 1 terug naar Zandvoort. En alsof dat nog niet genoeg is, rijdt zijn grote held Max Verstappen tijdens de kwalificatie de snelste tijd en mag die tijdens de wedstrijd als eerste van start. Daarmee vergroot Verstappen niet alleen zijn kans op de eindoverwinning, ook neemt hij na winst de eerste plaats in het totaalklassement over van Lewis Hamilton.

Bakkie en babbel

‘Wat was ik er graag bij geweest’, verzucht Busscher in zijn Zandvoortse lunchroom Rabbel. ‘Maar dat gaat niet. Weliswaar had ik een toegangskaart, maar ik moet werken.’ Dus kijkt hij jaloers toe hoe zijn medewerkers Coen en Jasper zich wel opmaken voor een bezoek aan het circuit. ‘Ik praat nooit met meer met jullie.’ Om ze niet veel later ‘heel veel plezier’ toe te wensen.

Voor Busscher geen race, maar wel kan hij zich volop uitleven in zijn eigen lunchroom. Rabbel voor een bakkie en een babbel, luidt de slagzin. Maar vandaag draait het uitsluitend om de Formule 1. Aan de muur hangen foto’s van beroemde coureurs en oude races, in de vitrines staan miniatuurhelmen en -modellen van raceauto’s en aan het plafond hangen tot lampen verbouwde racebanden.

En uit de tap stroomt het door hem zelf gebrouwen Pitspils. ‘Tot nu toe heb ik daar al 300 liter van verkocht’, zegt Busscher op zondagochtend. Met groot genoegen voegt hij daaraan toe: ‘Van Heineken ging er slechts 20 liter over de toonbank.’

Gehuurde koelcontainer

Busscher ruimt de tafels af, bakt uitsmijters, ontvangt zijn gasten en pakt een nieuwe doos frikandellen uit de vriezer. ‘Ik probeer daar te zijn waar ik nodig ben’, zegt hij. Met als gevolg dat Busscher aan zijn eigen lunch nauwelijks toekomt. Tussendoor neemt hij af en toe een hap roerei met spek, meer tijd heeft hij niet.

Voor Busscher begonnen de voorbereidingen op de Dutch Grand Prix al aan het begin van de week. ‘Als de planning deugt, krijg ik rust in mijn hoofd’, zegt hij. ‘Als ik de hele tijd moet denken aan mogelijke tekorten, kan ik me niet volledig op de gasten concentreren.’

Dus werden op maandag in de tuin van Rabbel een tweede spoelkeuken en een gehuurde koelcontainer geplaatst. Dinsdag kwamen de flessen wijn en frisdranken, donderdag arriveerde het vlees en vrijdag de groente.

Slager Joey

‘Zandvoort is tijdens het weekend vrijwel afgesloten’, zegt Busscher. ‘Dat betekent dat ook de meeste leveranciers ons niet meer kunnen bereiken. Bijbestellen is vrijwel onmogelijk en de voorraad moet dus groot genoeg zijn. Liever iets te veel dan te weinig. Want aan nee verkopen heb ik een gruwelijke hekel.’

Alleen slager Joey blijkt in staat ook in het weekend te leveren. Die woont om de hoek en heeft dus geen last van de verkeersblokkades. ‘Als je wat nodig hebt, laat je het maar weten’, zegt Joey. ‘Wij houden elkaar overeind.’

‘Doe maar veertig hamburgers’, antwoordt Busscher, want die gaan erg hard momenteel. Waar hij tijdens normale weekenden vijftig maaltijden per dag serveert, zijn dat er nu 175.

Maar schuimbollen en appeltaart zijn nergens meer te krijgen, wat Busscher en zijn vriendin Mariëlle ook proberen. ‘Onze gasten moeten iets anders kiezen’, zegt Busscher. ‘Het is niet anders.’

‘Op eigen kracht’

Om stipt drie uur kruipt Busscher achter de televisie. Weliswaar kan hij niet naar het circuit, maar de race moet hij zien. Gespannen kijkt hij naar de verrichtingen van Verstappen. Als die een snellere ronde rijdt dan Hamilton, klapt Busscher in zijn handen. Als Verstappen tijd moet inleveren, klinkt een bezorgde kreun.

Pas wanneer de coureur als eerste de finish passeert, komt Busscher tot rust. Over zijn wangen rolt een traan, even is hij stil. Maar dat duurt niet lang. Na een paar minuten dringt de winst van Verstappen volledig tot hem door. Hij springt op, pakt uit de koelkast een fles champagne en ontkurkt die op straat. Zijn gasten juichen, hij omhelst en zoent zijn vriendin Mariëlle.

‘Wat is dit een geweldige dag’, zegt Busscher niet veel later. ‘En dan heb ik het niet alleen over de financiën. Tot voor kort werd Zandvoort aan de man gebracht als Amsterdam Beach. Maar die benaming moet nu definitief in de prullenbak. Na dit evenement kan ons dorp op eigen kracht verder. Dankzij de Formule 1 heeft Zandvoort zijn identiteit weer terug.’

https://fd.nl/ondernemen/1411405/formule-1-geeft-zandvoort-identiteit-terug-gfi1cahHMMxp