Tags

,

Pandemie drukt Air France-KLM al zes kwartalen diep in het rood (Jan Verbeek, Luchtvaart/fd, 29 juli 21)

In het kort:

  • Air France-KLM publiceert vrijdag cijfers over het tweede kwartaal.
  • Volgens analisten lijdt de luchtvaartgroep een nettoverlies van €1,34 mrd.
  • Het herstel vergt tijd, zeker zolang de Amerikaanse markt dicht blijft voor Europa.

Hoewel de zomervakantie in Europa aarzelend is begonnen, valt er voor Air France-KLM nog weinig te vieren. Door de coronaregels wordt er nog steeds veel minder gevlogen dan voor de pandemie en de toestellen zijn ook nog eens matig bezet. De Frans-Nederlandse groep koerst daarom opnieuw aan op een zwaar verlies.

Hoe groot het verlies is, maakt de luchtvaartmaatschappij vrijdag bekend. Dan worden de cijfers over het tweede kwartaal gepubliceerd. Air France-KLM zal in dat kwartaal een nettoverlies lijden van €1,34 mrd, zo is de gemiddelde verwachting van een groep van achttien financieel analisten. Dat zou een fractie beter zijn dan in de eerste drie maanden van 2021. De teller van de groep staat na zes maanden al op een nettoverlies van circa €2,8 mrd. Dankzij ruim €10 mrd aan door de Franse en Nederlandse overheid gegarandeerde leningen, weet de groep te overleven.

Omzet stijgt, verlies blijft

De luchtvaartcombinatie zal waarschijnlijk voor het zesde opeenvolgende kwartaal rode cijfers publiceren. De laatste keer dat het bestuur van Air France-KLM de boeken kon sluiten met zwarte cijfers, was in het vierde kwartaal van 2019. Het ging toen om een nettowinst van €156 mln.

De jongste raming van analisten wijkt niet veel af van de prognose die de luchtvaartmaatschappij eerder zelf gaf. Topman Ben Smith zei dat het bedrijfsresultaat (ebitda) in het twee kwartaal min of meer gelijk zou blijven aan dat van het eerste kwartaal.

Een lichtpunt is wel dat de omzet — opnieuw volgens de analistenramingen — zal stijgen naar €2,66 mrd, dat is €500 mln meer dan in het eerste kwartaal. Maar de extra tickets die zijn verkocht en de vracht die is vervoerd, leverden per saldo te weinig op. Het bedrijfsresultaat zal volgens de analisten uitkomen op min €1,11 mrd, waarmee het verlies slechts een fractie lager zal uitkomen dan een kwartaal eerder.

Amerika gesloten voor Europese toerist

Een opsteker is dat het vrachtvervoer wel goede cijfers laat zien. Maar die opbrengsten zijn lang niet voldoende voor een positieve eindafrekening.

*Gezien de structurele nadelen voor deze sector valt het nog mee maar het heeft er ook veel van weg dat de luchtvaart zelf niet met innovaties en aanpassingen komt.

Verder zal er vermoedelijk weinig positief nieuws komen uit de bestuurskamer in Parijs. Het internationale netwerk heeft te kampen met een Amerikaanse markt die nog gesloten blijft voor Europese passagiers. Het vaccineren gaat daar langzaam, doordat veel Amerikanen (nog) inenting weigeren. Bidens regering vreest dat het aantal besmettingen verder gaat oplopen als Europeanen weer op vakantie mogen in de Verenigde Staten.

Amerikanen zijn overigens in de Europese Unie wel welkom, voor familiebezoek, vakantie of een zakenreis. Maar dat levert Air France-KLM minder op dan in normale tijden. Het aantal passagiers is bescheiden.

*En Schiphol en KLM moeten zich leren neerleggen dat er geen ‘normale tijden’ meer terug zullen komen.

Coronapaspoort

Binnen Europa zelf komt het vliegverkeer weer op gang dankzij toenemende vaccinatiegraden en de digitale coronapaspoorten waarmee toeristen door Europa kunnen reizen. Kleurcodes zijn nu eenduidiger en vormen minder een obstakel sinds de nationale regeringen hun grenzen openen voor buitenlandse toeristen.

Doen andere luchtvaartmaatschappijen in Europa het beter dan Air France-KLM? Dat valt nog te bezien. Lufthansa en British Airways, onderdeel van IAG, moeten hun kwartaalcijfers nog publiceren. Prijsvechters als easyJet en Ryanair deden dat al wel en ook zij zijn geraakt door de pandemie. Ryanair denkt in boekjaar 2021-2022 een klein verlies te lijden of break-even te draaien.

Keert de zakenreiziger terug?

Punt van zorg voor Air France-KLM is de onduidelijkheid of zakenreizigers uiteindelijk weer in grote aantallen zullen terugkeren in het vliegtuig. Daarover bestaat reële twijfel, ook al willen touroperators en bemiddelaars doen geloven dat alle zakenreizigers staan te popelen om hun buitenlandse contacten weer te bezoeken.

Mochten er in de toekomst inderdaad structureel minder tickets verkocht worden aan zakenreizigers, dan is dat een probleem. De luchtvaartmaatschappij verdient met de businessclass en met continentale vluchten naar Azië, de VS of Latijns-Amerika veel geld. Niet met de vluchten op Europese bestemmingen, waar veel concurrentie is van prijsvechters.

Waar vrijdag ook met meer dan gemiddelde belangstelling naar zal worden gekeken, zijn de afzonderlijke resultaten van de twee partners: Air France en KLM. Die lopen al langere tijd uiteen. In het eerste kwartaal leed het grotere Air France een verlies van €840 mln, terwijl bij KLM het verlies ‘slechts’ €337 mln bedroeg. Dat KLM al tijden de best presterende maatschappij is binnen de holding en dat Air France er onvoldoende in slaagt de kosten te drukken, belast de samenwerking binnen de groep.

Tot slot zij opgemerkt dat de systematiek van kwartaalcijfers in deze pandemietijden weinig of niets te zeggen hebben omdat er te weinig beweging in de markt zit. Dus is een halfjaar of alleen aan jaarlijkse rapportage voorlopig nuttiger.

https://fd.nl/ondernemen/1406039/pandemie-drukt-air-france-klm-al-zes-kwartalen-diep-in-het-rood-g2g1cadHU2Lz

Advertisement