Tags

Vliegtuigbouwers herstellen nauwelijks van coronadip, toeleveranciers evenmin (Rémy Baurichter, Luchtvaart/fd, 221 juli 21)

In het kort:

  • Van enig beursherstel lijkt nog weinig sprake bij de bouwers van vliegtuigen en hun toeleveranciers.
  • Met uitzondering van Airbus, is het koersverloop opmerkelijk vlak ondanks duidelijke hersteltekenen.
  • Technische problemen bij onder andere Boeing gooien roet in het eten, Chinese concurrentie minder.

Wie begin dit jaar in vliegtuigbouwers investeerde in de hoop op een stevig rendement postcorona, heeft vooralsnog weinig te vieren. Terwijl aandelenmarkten wereldwijd bijna wekelijks nieuwe records aantikken, blijven de koersen van Airbus, Boeing en die van hun talloze toeleveranciers achter. Pessimisme over een spoedig herstel na de coronapandemie helpt daar niet bij.

*En toch is dat pessimisme volkomen gerechtvaardigd omdat de vliegtuigindustrie rekening moet houden met de wetenschap dat de pandemie blijvend zal zijn en dat er dus nooit meer zoveel vliegverkeer op fossiele brandstoffen mogelijk zal zijn als het vóór-coronatijdperk. Wie dat niet inziet is stekeblind en zal gaandeweg leren beseffen dat het traditionele vliegverkeer iets is dat volkomen achterhaald is. Maar daarvan is die industrietak zich niet bewust, of zelfs volkomen onbewust. De Chinezen trouwens ook.

Boeing BCO€187,12+3,96% bijvoorbeeld, zag het eigen aandeel vanaf 1 januari dit jaar met 7,1% in waarde stijgen. Dat maakt de vliegtuigbouwer bepaald geen koploper op een beurs waar het gemiddelde bedrijf zijn marktwaarde met 14,9% zag groeien, zo leert een blik op de Dow Jones Corporate Index op woensdag. Airbus doet het beter, maar zag het aandeel afgelopen week met ruim 2% onderuitgaan.

Voor hun toeleveranciers ziet 2021 er tot nu toe nauwelijks beter uit. Zo staat straalmotorenbouwer MTU MTX€204,50+4,31% uit München op een verlies van 3,9% vergeleken met het begin van dit jaar. Het concern boekte door de afgenomen vraag naar vliegtuigen 37% minder omzet in de divisie straalmotoren, meldde het eerstekwartaalbericht. MTU maakt deze motoren onder meer voor Airbus’ nieuwste A320-modellen.

Franse sectorgenoot Safran SAF€115,92+4,55% had het niet makkelijker. Het bedrijf levert bedrading en andere technische onderdelen aan Airbus en Boeing, maar zag de vraag daarnaar fors teruglopen. Het fonds zag een ruime procent van zijn aandelenwaarde verdampen.

De straalmotorendivisie van het Britse Rolls-Royce RRU€1,11+5,15% kreeg de grootste klap, het aandeel verloor sinds januari 6,7%. Volgens luchtvaartanalist Romain Pierredon van Alphavalue gaat dat om een correctie na een euforische periode aan het begin van dit jaar. ‘Iedereen dacht: het coronavirus is voorbij, laten we in luchtvaart investeren. Daar komen ze nu van terug.’

Wel herstel

Ondanks de heropleving van het coronavirus zijn er wel degelijk tekenen van herstel in de sector te zien. Het Amerikaanse Delta Airlines maakte deze maand bekend een kleine veertig toestellen uit de mottenballen te halen en United Airlines plaatste eind juni een grote bestelling voor nieuwe 737 Max-toestellen.

Ondertussen zegt Air France-KLM AF€3,92– in gesprek te zijn met Boeing en Airbus over de levering van 160 nieuwe toestellen. De vliegtuigen zijn bestemd voor de korte tot middellange afstanden. Die transactie zou de de grootste worden in de geschiedenis van de Frans-Nederlandse vliegmaatschappij, aldus ceo Ben Smith.

Welke van de twee bouwers er met de bestelling vandoor gaat, is een veelbesproken onderwerp in de luchtvaartsector. Terwijl het gros van de vloten van KLM en dochter Transavia uit Boeings bestaat – Transavia heeft überhaupt geen Airbus-toestellen – geldt Air France als een vaste Airbus-klant.

Leveringsproblemen

De aanhoudende leveringsproblemen van de 737 Max en sinds kort ook de 787 Dreamliner-modellen, kunnen roet in het eten gooien voor Boeing. Delen van de romp zouden niet goed op elkaar aansluiten, meldt de bouwer uit Seattle. Alreeds geleverde vliegtuigen kunnen doorvliegen, maar maatschappijen die op nieuwe 787’s rekenen, moeten daar langer op wachten.

Boeing zette in 2019 de levering van nieuwe Max-modellen stop na twee ongelukken met zulke toestellen. Een crash in Ethiopië gevolgd door een in Indonesië, legde de vloot wereldwijd lam in afwachting van het onderzoek naar de oorzaak. Bij de crashes kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Boeing schikt voor $500 mln met de nabestaanden, zo werd vorige week bekend.

Chinese concurrent

Technische problemen spelen ook Airbus parten. Begin juni zette Qatar Airways de levering van nieuwe A350-vliegtuigen stop uit onvrede over een verflaag die los zou laten. Qatar houdt alle toestellen aan de grond ‘totdat (Airbus) de oorzaak achterhaalt en corrigeert’, zo verklaarde een woordvoerder tegenover Reuters. De maatschappij heeft 53 toestellen van het type in dienst, en had er nog 23 in bestelling.

De productie-euvels komen op een ongelukkig moment voor ‘s werelds grootste vliegtuigproducenten. Hun Chinese sectorgenoot Comac rammelt aan de poorten met een nieuwe reeks toestellen. Woensdag lanceerde het de C919, een toestel dat qua reikwijdte en omvang vergelijkbaar is met de A320 van Airbus en de 737 Max van Boeing.

De Chinese staat, eigenaar van de bouwer, maakt er geen geheim van de marktheerschappij van Boeing en Airbus te willen doorbreken. Een nationale luchtvaartindustrie moet daarbij helpen. Voor de toeleveranciers is dat voorlopig nog geen ramp, weet Pierredon, want die leveren ook aan Comac. Zo verzorgt het Nederlandse AkzoNobel AKZA€100,75– speciale luchtvaartverf voor een aantal modellen en levert Safran motoren voor het nieuwste C919-model.

https://fd.nl/beurs/1401275/vliegtuigbouwers-herstellen-nauwelijks-van-coronadip-toeleveranciers-evenmin-ivg1caNXBeR9

Advertisement