Tags

Vandaag lang in de file van de Belastingtelefoon gestaan vanwege overmatig grote drukte met een vraag hoe ik op Belastingdienst/aangiftebiljet op het scherm moest zien te komen, want ik bleef in cirkeltjes ronddraaien, doordat ik steeds weer op het beginscherm terechtkwam of daar naartoe werd gestuurd. Weer wat mis met de ICT’ers van de Belastingdienst? Mijn eerste emotie was, zoals alle afgelopen jaren, dat er weer veel in de programmering was gewijzigd en dat maakt dat ik als 70+’er hels wordt van die veranderingen. En zo kon ik bij de eerste medewerkster van de helpdesk dus of beschaafde manier mijn gram kwijt: ieder jaar een nieuwe programmering betekent dat je ieder jaar weer zwaar aan het worstelen bent hoe je de aangifte moet zien te voltooien, want dat is het probleem van 60+’ers die helemaal niets moeten hebben van al die veranderingen in de digitale technieken. In mijn geval bleek dat de link naar het scherm van het aangiftebiljet te laag was aangebracht (stond?), zodat ik dat keer op keer niet kon zien. Terwijl ik wel steeds op de volgende link drukte. Zo kun je ook vast komen te zitten. De bewuste link had dus hoger moeten worden aangebracht en het zou me verbazen als ik de enige was die daarmee heb geworsteld. Wel was het overduidelijk dat de ouderen een overgroot deel van de file uitmaakten. Dus werk aan de winkel! Maar de medewerkers waren zonder uitzondering erg vriendelijk en hoffelijk. Hulde dus!

Behalve de jaarlijkse martelgang om de aangifte weer op tijd te versturen om boetes te voorkomen, speelt dus hiermee een factor mee die in de Kamer nooit wordt besproken, want ik hoor jaarlijks klachten over de elektronische aangifte die tegenover bewindslieden (zelfs ook Grapperhaus heb ik bij een gelegenheid aangehoord) die steeds de belofte moeten afleggen dat de papierenaangifte blijft bestaan. Maar dat ieder jaar bij wijze van spreken een nieuwe cursus aangiftebiljet op het scherm moet worden aangeleerd, dat was nog niemand opgevallen. Vandaar deze hartenkreet. Ik heb bij providers vaker een soortgelijke klacht neergelegd: de tarieven van abonnementen gaan ieder jaar omhoog vanwege de onderlinge concurrentie om de snelste techniek (5G) in huis te krijgen en daar zitten de ouderen onder helemaal niet op te wachten.

Ik heb daarom vaker dan eens voorgesteld aan iedere aparte provider om leeftijdscategorieën met dito tarieven  in te stellen: laat 5D over aan nerds en professionele sociale mediatechneuten, maar maak voor de ouderen onder ons die aan 3- en 4G genoeg hebben een apart goedkoop abonnement mogelijk, want die hebben de nieuwste techniek echt niet nodig. Zo wordt ook ongelijkheid in de samenleving geschapen; waarom die drang naar ‘noodzakelijke’ vernieuwingen? Want lidmaatschapstarieven exploderen ieder jaar weer opnieuw. En het merendeel van de normale gemiddelde gebruikers kost het dus alleen maar bakken geld om dat abonnement aan te houden, zonder van de voordelen te kunnen profiteren. Weggegooid geld voor velen.

Dus mijn voorstel aan de Belastingdienst: introduceer voor de gevorderde leeftijden een standaard oude programmering in een nieuw jasje dat een blijvende standaard blijft om de kosten te kunnen drukken en dus zonder allerlei poespas waar gewone burgers toch niets aan hebben. Ik kreeg van een tweede gesprekspartner omdat mijn probleem niet kon worden opgelost, het antwoord terug dat “we als Belastingdienst toch ook met de tijd mee moeten gaan!”! Klopt, maar dat hoeft dus niet in een uniforme standaardtechniek te worden gegoten, zodat de ouderen weer uren kwijt zijn (want kinderen en kleinkinderen wonen ver weg) om zich weer te wennen aan een volkomen onbekend scherm ten opzichte van het jaar tevoren en verder en verder.  

En de Tweede Kamerleden kunnen daar ook eens op gaan letten: de senioren kunnen heel goed met oudere programma’s blijven werken, omdat ze daarmee bekend zijn zonder angsten kun verplichtingen kunnen waarmaken. Ben benieuwd of dit voorstel wordt opgepakt.