Tags

Gemor in coalitie om taks voor klimaat (Jan Hoedeman & Peter Winterman, Nieuws/AD, 10-12-18, 04:00 Laatste update: 09:11)

VIDEO Regeringspartijen CDA en VVD liggen dwars in de onderhandelingen over een Klimaatakkoord. Ze vrezen verhoging van de gasbelasting en hogere benzine- en dieselprijzen aan de pomp. Een akkoord lijkt dit jaar niet haalbaar.

Inderdaad kunnen de verhogingen van de gasbelasting en hogere benzine- en dieselprijzen aan de pomp nu niet meer op zichzelf staan, want noodzakelijk gekoppeld aan klimaatakkoord is duidelijk. Dat drietal zal al een enorme lastenverzwaring betekenen en dat moet dus worden gecompenseerd. Maar hoe?

De verhoging van de gasbelasting dient om de transitie van fossiel naar duurzaam mogelijk te maken en worden daarvoor ook uitdrukkelijk gereserveerd. Datzelfde is noodzakelijk voor hogere benzine- en dieselprijzen aan de pomp, want hoe je het ook wendt of keert, deze fossiele brandstoffen zijn onvoorwaardelijk veroordeeld om te verdwijnen.

Dat levert ook een economische crisis op in de oliestaten van het Midden-Oosten en Rusland. En alle klimaatsceptici krijgen in de komende jaren het nakijken en dat betekent ook een electorale klap voor rechts, die helemaal niets geloven van deze transitie.

Geen volksopstanden dus maar opstanden van elites. Een omgekeerde gang van zaken als die elites het niet zoals gebruikelijk weten af te schuiven op de laagste inkomens. Kortom,het klimaatakkoord hoeft niet noodzakelijkerwijs op afgesproken deadlines te worden gehaald want nu wordt het wel zo ingewikkeld om dit tot een passende agenda om te zetten. Want met de afbouw van fossiel moet tegelijkertijd de opbouw van duurzame energie worden opgetuigd.

Jan Hoedeman & Peter Winterman 10-12-18, 04:00 Laatste update: 09:11

Bronnen rond het kabinet melden dat de regeringspartijen een waslijst aan kritische vragen hebben ingeleverd bij de klimaattafels, die op 21 december met een voorstel voor een Klimaatakkoord moeten komen. De kans wordt steeds kleiner dat er nog dit jaar een akkoord ligt waarmee het kabinet kan instemmen.

De waslijst met kritiekpunten gaat onder meer over maatregelen om Nederlandse woningen van het gas af te halen. De onderhandelaars aan de klimaattafels, ruim honderd organisaties en bedrijven onder voorzitterschap van VVD-prominent Ed Nijpels, willen dat de belasting op gas flink omhoog gaat om mensen zo te stimuleren hun gasgestookte cv-ketel weg te doen.

Het CDA is bang dat mensen met lage inkomens en huurders – die geen geld hebben voor isolatie of een warmtepomp – daardoor een gepeperde gasrekening krijgen. De woningcorporaties willen werk maken van het versneld verduurzamen van huizen, maar eisen in ruil wel extra miljoenen van het rijk.

Ondertussen wil de VVD niet dat de automobilist de dupe wordt van de klimaatplannen. Het Klimaatberaad stelt voor om hoge subsidies uit te delen voor de aanschaf van elektrische auto’s. Om die subsidies te kunnen betalen, zou de accijns op benzine en diesel verder omhoog moeten, net als de wegenbelasting. Leaserijders worden extra in hun portemonnee geraakt.

De VVD heeft geen poot meer om op te staan omdat het hele fossiele autopark gedoemd is om op korte termijn, binnen enkele jaren in een sterfhuisconstructie terecht te komen. Bovendien is het afgelopen met de klassieke vrijheid van bewegen en reizen omdat we moeten consuminderen. Dit wordt de ondergang van het klassieke en economische liberalisme. Ditzelfde geldt ook voor de CDA’ers die voor een groot deel ook als marktprotagonisten en economisch-liberalen bekend staan.

Onder leiding van premier Rutte hebben VVD, CDA, D66 en ChristenUnie afgelopen donderdag tot in de nacht een ‘cockpitoverleg’ gevoerd over de voorstellen van het Klimaatberaad. Die voorstellen moeten ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot in Nederland in 2030 met bijna de helft omlaag gaat, zoals in het Klimaatakkoord van Parijs is afgesproken.

De coalitiepartijen zijn het wél eens over de versnelde sluiting van een kolencentrale. De vervuilende Hemwegcentrale in Amsterdam gaat mogelijk al binnen anderhalf jaar dicht: veel eerder dan in 2025, zoals nu de planning is. De verschillende onderhandelingstafels bij het Klimaatberaad komen snel met antwoorden op de vragen van de regeringspartijen. Het coalitieoverleg gaat deze week verder.

https://www.ad.nl/binnenland/gemor-in-coalitie-om-taks-voor-klimaat~a7b71291/?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20181210&utm_userid=&ctm_ctid=33e7154e17385847f6e2dc68f7b02954

Advertisements