Tags

Fake is the new free (Column Roland van der Vorst, fd, 13-10-18)

De grote technologiebedrijven zoals Facebook of Google maken nu (onbedoeld) de verspreiding van nepnieuws mogelijk. Bovendien kunnen politici via Twitter de media die op waarheidsvinding uit zijn gemakkelijk omzeilen of zelfs actief buiten spel zetten. Ze kunnen een alternatieve waarheid verkondigen en alles wat echt is als nep wegzetten. Andersom zien we het ook: wat nep is wordt meer en meer als echt betiteld. Het ‘echte nieuws’ wordt steeds meer in de vorm van drama en entertainment aangeboden. Ook dat komt de waarheidsvinding niet altijd ten goede.

Wat een wonderlijke wereld is dit toch. Werden intellectuelen en academici ooit opgeleid door een veelheid aan studiebronnen die algemeen als wetenschappelijk bewezen feitenmateriaal werden erkend,  waardoor je op basis van die erkende bronnen een consistente en logische redenering kon opzetten, nu geldt dat via social media niet meer, al zal het maar de vraag zijn of die niche van de media als zodanig bedoeld was. Televisie- en radiodocumentaires worden geacht op kwaliteit te zijn geproduceerd en tot kennisverheffing van het volk te leiden. Dus onderbouwd door onderzoeksjournalisten.

Maar in een groeiend aantal commerciële bedrijfstakken hebben ze de kunst ontdekt om door middel van fake-news, valse feiten de concurrent het leven zuur te maken tot aan het faillissement aan toe. Daarom horen economische en politieke spionagediensten ook tot de oudste beroepen ter wereld.

https://fd.nl/futures/1273029/fake-is-the-new-free

 

Advertisements