Tags

Het is belachelijk dat grote bedrijven het minst afdragen (Ria Cats, Overzicht/fd, 9-10-18)

Tang: ‘Verdubbel ambities voor de Europese digitale taks voor Facebook en Google’ (digitale editie)

Het is Europarlementariër Paul Tang een doorn in het oog dat techreuzen zoals Google, Apple en Facebook in beurswaarde tot de allergrootste bedrijven ter wereld behoren, maar amper belasting betalen. De PvdA’er is het dan ook volkomen met de Europese Commissie eens dat er een tijdelijke omzetbelasting voor grote internetbedrijven moet komen in de EU.

Zo wordt duidelijk hoe onrechtvaardigheden ontstaan door nieuwe technieken die niet direct inpasbaar zijn in de (verouderde) wetgeving. Deze onrechtvaardigheid ontstaat spontaan, terwijl de technologische (digitale) innovaties ogenschijnlijk minder spontaan, want toch ‘meer’ planmatig ontstaan want toch wel cyclisch te noemen, en dus niet strikt genomen gepland, want veel dat gepland wordt mislukt. Welke innovaties worden direct een succes? Weinig.

Maar het resultaat van het onrechtvaardig hoge winstaandeel in het BBP en nationale of bewust weggesluisde belastingplicht is dus een fiscaal probleem dat via de politiek opgelost moet worden en waar de politiek alert op moet blijven.

‘U vindt de digitale belasting die de Commissie voorstelt niet hoog genoeg. Waarom niet?’

‘Er is nu geen gelijk speelveld. De belastingdruk voor internetbedrijven is gemiddeld 9,5%, terwijl die voor andere ondernemingen 23,2% bedraagt. Niet eerlijk, niet efficiënt en onbestaanbaar! Het komt doordat het huidige systeem fysieke aanwezigheid van bedrijven vereist om vennootschapsbelasting te mogen heffen. Digitale ondernemingen hebben juist veel gebruikers in landen zonder dat ze daar daadwerkelijk met een vestiging zitten. Frankrijk heeft zodoende al eens een rechtszaak over een belastingconflict met Google verloren. Het Europees Parlement stelde al eerder voor om bij de belastinginning voortaan ook te kijken naar digitale aanwezigheid van een onderneming. De Commissie heeft ons idee gelukkig overgenomen, maar een belastingtarief van 3% op de omzet van de internetbedrijven in een lidstaat is te weinig.’

Gelijk heeft Paul Tang!

‘De Commissie denkt anders dat de EU-lidstaten €5 mrd kunnen ophalen aan extra belastinginkomsten.’

‘Als rapporteur op dit dossier stel ik namens het Europees Parlement een tarief van 5% voor. Dat doet meer recht aan de grote verschillen in belastingdruk tussen werknemers en het midden- en kleinbedrijf enerzijds en multinationale internetbedrijven anderzijds. De Europese Commissie heeft bovendien gekozen om de zogeheten ‘user value creation‘ te belasten in haar voorstel voor een digitale taks. Bedrijven als Facebook, waar gebruikers waarde creëren door bijvoorbeeld op ‘vind ik leuk’ te klikken, vallen daar wel onder. Streamingdienst Netflix en webwinkel Amazon niet. Dat wil ik anders zien. Amazon expandeert enorm.’

Uit dit soort ontwikkelingen kan ook worden opgemaakt dat de politiek traag is vanwege de overmaat aan vergaderingen en overlegstructuren, waardoor er simpelweg geen tijd meer overblijft om eigen initiatieven te ontwikkelen. In feite hadden de Commissie-ambtenaren dit hiaat allang moeten ontdekt en een alarmsignaal aan de Commissieleden en het EP moeten zenden.

https://fd.nl/economie-politiek/1273312/tang-verdubbel-de-ambities-voor-de-europese-digitale-taks-voor-facebook-en-google

 

Advertisements