Tags

Nepnieuws dat in opdracht van Denk in de vorm van een verkiezingsfilm werd geproduceerd is op zich al te beschouwen als een politieke doodzonde: ‘valsheid in geschrifte’, waardoor deze partij niet meer te handhaven is in de Tweede Kamer. Daarover dient de Kamer dus een debat te voeren. @DenkNL @tweedekamer #onwaardiggedrag

Denk testte vervalste PVV-advertentie in aanloop naar Kamerverkiezingen (Nu.nl, 20 juni 2018 15:28), Laatste update: 20 juni 2018 16:38)

Denk heeft in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 overwogen een vervalste PVV-advertentie online te zetten. Campagneleider Farid Azarkan liet een banner ontwerpen in de huisstijl van de PVV met de tekst: “Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren.”

Op voorwaarde dat dit nieuws van Nn.nl juist is: Alleen al een banner laten ontwerpen betekent al een ‘voorbereidingshandeling’, dat juridisch strafbaar is in verband met terrorisme. Omdat de partij uiteindelijk heeft afgezien van het feitelijk gebruik van dit ‘ontwerp in huisstijl’ maakt dat voornemen niet minder ernstig, zeker niet na het Kamerdebat van gisteravond over nepnieuws. (Zie de eerdere blogs van vandaag op deze site)

Dat meldt het radioprogramma De Nieuws BV woensdag. Azarkan, die tijdelijk fractievoorzitter is van Denk, reageerde tijdens een persconferentie verontwaardigd.

Tot publicatie van de banner is het nooit gekomen, omdat de partijtop besloot dat de nepadvertentie te ver zou gaan, zei hij.

‘Te ver zou gaan’ kwam dus als excuus te laat, achteraf namelijk, terwijl deze Kamerleden niet beseften dat dit in de Nederlandse (politieke) verhoudingen helemaal niet kan; onbestaanbaar zelfs. Ze – bestuursleden van Denk – hebben zich dus definitief onmogelijk en belachelijk gemaakt, al zal hun Turks-Nederlandse aanhang dat ongetwijfeld geen ‘doodzonde’ vinden. (Realistisch) Besef van de Nederlandse cultuur en ethiek bestaat in die kring nog steeds niet.

De vervalste banner heeft in januari 2017 online gestaan om te testen of de advertentie zou worden toegestaan door reclameplatform Google Adwords. De banner haalde elfduizend views. Wie op de advertentie klikte, werd doorgeleid naar de website van de PVV.

Creativiteit

In de uitzending van De Nieuws BV erkent Azarkan dat de banner “in de creativiteit van de campagne” inderdaad in opdracht van hem is ontworpen. Het idee voor de banner kwam niet van hem, maar van een lid van het campagneteam, voegde hij er op de persconferentie aan toe. Wie dat was, kon Azarkan zich niet meer herinneren.

De naam niet meer kennen, heeft veel weg van het nadoen van Rutte (een Ruttetje?) maar dat doet niet terzake aangezien dat idee van het campagneteamlid direct afgewezen moeten worden. Dus iedere verklaring was overbodig geweest.

Azarkan stelt in de opnames dat Denk met de advertentie wilde aantonen hoe ver het zou komen als de PVV aan de macht zou komen. Volgens Azarkan zou het de bedoeling zijn om op een later moment te onthullen dat de advertentie afkomstig was van Denk.

Mist iedere relevantie want in de basis als startpunt al een verkeerde gedachte. De volgende opmerkingen vanuit de Denk-hoek hieronder zonder commentaar weergegeven.

Wilders noemt de voorgenomen campagne “ronduit smerig”. “Wat een tuig”, twitterde hij.

Opname

De journalisten van De Nieuws BV voelden zich gedwongen de gesprekken op te nemen “om mogelijk valse beschuldigingen en ontkenningen van Denk te kunnen weerleggen”.

“We weten wat hun werkwijze is”, aldus één van de journalisten. Azarkan toonde zich woest op de journalisten van het programma. Hij stelt dat zij met het heimelijk opnemen van gesprekken in zijn Kamer zijn veiligheid als parlementariër hebben aangetast. Hij overweegt aangifte te doen tegen de journalisten, vanwege het verspreiden van valse aantijgingen.

Eén bron

Denk stelt dat De Nieuws BV zich heeft gebaseerd op één bron, Eduard Nandelall van het marketingbureau OptimusAd dat de banners heeft getest en moest verspreiden. Hij zou volgens Azarkan leiden aan “grootheidswaanzin” en er alles aan doen om in de media te komen.

In een dinsdag door Denk uitgebracht filmpje toont de partij beelden van een door hen heimelijk opgenomen gesprek met Nandelall waarin de marketeer vertelt dat hij zou worden gestalkt door de journalisten van De Nieuws BV. Nandelall zou onder druk worden gezet om zich negatief uit te laten over Denk. Dat maakt Nandelall een bron die niet te vertrouwen is, aldus Azarkan.

De nepadvertentie had op NU.nl en de site van De Telegraaf getoond moeten worden. De nepreclame van Denk zou niet op NU.nl zijn verschenen, omdat de inhoud te kwetsend zou zijn, laat NU.nl-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman weten.

[bron: https://www.nu.nl/politiek/5321489/denk-testte-vervalste-pvv-advertentie-in-aanloop-kamerverkiezingen.html%5D

Advertisements