Tags

,

Hanneke, over de EU en de Brexit hebben we een aantal keren vanmiddag heen en weer tweets gestuurd/uitgewisseld. Mijn grote verbazing over May is – en mijn argumenten ben ik nooit in commentaren in kranten tegengekomen – dat zij als minister tegen de Brexit was, maar zich wel na het Brexit-referendum kandidaat stelde voor het premierschap nadat Cameron was afgetreden vanwege zijn nederlaag.

Verbazing 2 was dat zij besloot pal te staan voor de Brexit-uitslag, alsof zij nooit tegen de Brexit was geweest, ondanks alle leugens vanuit haar eigen partij bij monde van Boris Johnson. En natuurlijk de dito leugens van Ukip van Farage. En is schijnt dan ‘moderne politiek’ te zijn: iedere politieke uitslag, zelfs van een manipuleerd referendum, wordt heilig verklaard. Dient uitgevoerd te worden. Ik zie daarom in May een machtspolitica zonder weerga die achter haar lady-like masker schuilgaat, waar ik niet goed van word.

Hoe is het dus in vredesnaam mogelijk dat deze May deze miraculeuze pirouettes uitvoert en politiek draait zonder te blozen? Zij had zich – mijns inziens – dus nooit kandidaat mogen stellen voor het premierschap en zij had zich zeker niet blindelings achter de referendumuitslag mogen opstellen, omdat zowel de Brexit als het Oekraïne-referendum bij ons door fake- of nepnieuws werd gedomineerd en waarschijnlijk ook door een cyberoorlog geregisseerd vanuit het Kremlin gericht op de EU.

Dit alles heeft tot gevolg dat zij volkomen schizofreen in de politiek staat (onbewust), of is komen te staan (na haar eigen afwegingen en in dat geval bewust). Zij had als minister moeten aftreden en zich uit de politiek moeten terugtrekken. Dus mijn conclusie luidt, kortom, dat ik gek word van dit soort politici, en dan ook nog eens haar harde opstelling tegenover Brussel om de Britse verzinsels en leugens te verbloemen.

En tot slot een actueel voorbeeld van de (ontwikkelingen binnen de) wetenschap – in dit geval de accountancy, en niet eens de farmaceutische industrie deze keer) – die zich volledig laat manipuleren door het bedrijfsleven. Lees daarvoor een schitterende getuigenis van FD-columnist Marcel Pheiffer:

Onder professoren accountancy is van discussie en debat nauwelijk sprake; https://fd.nl/opinie/1199517/onder-professoren-accountancy-is-van-discussie-en-debat-nauwelijks-sprake

Ik neem aan dat je deze link kunt openen; zo niet, dan maak ik er een blog van of een update van deze blog.

