Tags

, , ,

Een 8 voor het CDA-gedachtengoed (Romana Abels, Trouw online− 10/08/16, 14:00)

© anp.  Partijvoorzitter Ruth Peetoom en fractieleider Sybrand Buma tijdens het congres van het CDA.

column Het is in Amsterdam maar een kleine speler. Van de 45 raadsleden is er maar een van het CDA. Dat maakt ook de plaatselijke partij-afdeling maar een heel klein afdelinkje. Voor wie in de hoofdstad CDA-lid wordt, is er niet bepaald een levendig aanbod aan christen-democratische activiteiten. Er zijn in Amsterdam geen high teas, opgeluisterd met een gratis kleurenanalyse, zoals bij bijeenkomsten van CDA-vrouwen in Flevoland of hoog in Noord-Holland. .

Romana Abels is behalve lid van de politieke redactie van Trouw lid van menig vereniging, maar nooit van een politieke partij. Komt dat door de tijdgeest, of spelen de partijen zelf ook een rol? Participerend onderzoek in zes bedrijven. Aflevering 4: CDA

Voor Amsterdammers is er alleen het ledenblad. Daarin lees ik een bijdrage van voorzitter Ruth Peetoom. “Ons hele politieke systeem is gebaseerd op de veronderstelling dat als je de politieke idealen van een partij deelt, je lid wordt”, zegt ze. “Dat is zwaar achterhaald. Je wordt niet gauw ergens meer lid van. Ja, van de ANWB, maar daar krijg je de Wegenwacht gratis bij.”

Peetoom twijfelt openlijk: is er nog wel toekomst voor politieke partijen? “Het lijkt een en al treurigheid. Afnemende ledenaantallen, dalende inkomsten en teruglopend vertrouwen.” Haar antwoord: ze richtte een werkgroep op die zich buigt over de politieke partij nieuwe stijl.

Zoals mijn zestienjarige zoon leert voor zijn theorie-examen, zo leer ik voor CDA’er.

Nieuwe stijl

Die nieuwe stijl moet dus nog komen, terwijl het CDA toch al een behoorlijk vernieuwende partij is. Het is bijvoorbeeld de enige partij die een proeflidmaatschap kent, dat na een half jaar automatisch stopt. En, beter nog, het CDA biedt een cursus CDA-gedachtengoed op internet.

Het kost vijf euro, het gedachtengoed van het CDA. Een kwestie van een account aanmaken bij het Piet Steenkamp-instituut, betalen, inloggen en starten. Zoals mijn zestienjarige zoon leert voor zijn theorie-examen, zo leer ik voor CDA’er. .

Rentmeesterschap

Net als bij de online rijexamentheoriecursus zijn er bij het CDA hoofdstukken. Ze gaan niet over remmen of gas loslaten, maar over mens- en maatschappijbeeld, solidariteit en gespreide verantwoordelijkheid. Ik kan ook kiezen voor ‘publieke gerechtigheid’ en ‘rentmeesterschap’.

Rentmeesterschap vind ik het moeilijkste woord. Het kwam twee keer voor in het laatste verkiezingsprogramma, maar hier heeft het een heel hoofdstuk. “We kunnen het zichtbaar maken met een boom”, zegt de partij. “Als we er goed voor zorgen, komen er vruchten. Die kunnen we eten, maar de boom moet blijven staan. De overheid moet ervoor zorgen dat mensen zich als een goede rentmeester kunnen gedragen.” .

Ik heb een 8 voor het CDA-gedachtengoed, maar in de stad kan ik er niets mee.

Gedachtegoed

In het bijbehorende filmpje vertelt CDA-raadslid Lucie Boelsma uit Joure, agrariër van beroep, dat het voor haar betekent “dat we goed moeten zorgen voor deze aarde, die we van God hebben gekregen en dat we hem moeten doorgeven aan onze nakomelingen”. Verder is ze bij het CDA, zegt ze, omdat die ‘goed opkomt voor de agrarische sector’.

Waar of niet waar? vraagt het Piet SteenKamp-instituut. “Ieder mens komt het best tot zijn recht door individuele ontplooiing”. Ik gok: nee, in relatie tot anderen. Het is goed.

Ik heb een 8 voor het CDA-gedachtengoed, maar in de stad kan ik er niets mee.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/4355129/2016/08/10/Een-8-voor-t-CDA–gedachtengoed.dhtml?m_i=cQHcMzlGZ3h2H81DchwUmhfXNsTMqHtxsbmlxIuG93SSwXhsl0BVFC1LtBj3u243ItB3zOJnqShj7Ifi8jyHdd%2BSA5KYm&utm_source=TR+daily+20160810&utm_medium=email&utm_campaign=met%20een%20online%20test.%20&utm_userid=11ce6dfe-3dea-4d85-b7da-6df4af29c312

