Tags

, ,

‘’Gedraag je alsof je het doel al hebt bereikt’ (Carlijn Peerboom, wetenschap/Het Parool, 9 juli)

Chemie: Aardolie kan schoner en duurzamer

Hoogleraar Maaike Kroon koos voor een carrière in Abu Dhabi, waar ze onderzoek doet naar duurzame scheidingsprocessen, in de chemische scheidingsprocessen in de chemische industrie. Het onderzoek is er efficiënter, het leven zonniger.

# Hier in Abu Dhabi heb ik een spiksplinternieuw laboratorium tot mijn beschikking om de Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) te helpen om antwoorden te vinden op complexe technologische vragen. Daarvoor onderzoek ik scheidingsprocessen in de chemische industrie, net als ik in Nederland deed.“ “Momenteel houd ik me bezig met de vraag hoe we zeewater op een goedkopere, efficiëntere en duurzamere manier kunnen omzetten.

# Mijn contract hier is wel degelijk anders. Ik ben verlost van een hoop gezeur. Waar ik in Nederland een derde van mijn werktijd kwijt was aan het aanvragen van onderzoeksgeld, wordt mij  onderzoek hier betaald door een staatsbedrijf. Eigenlijk ben ok een soort wetenschappelijk ambtenaar geworden, zonder dat ik mijn vrijheid als wetenschapper heb ingeleverd. Ik heb hier meer tijd voor onderzoek, onderwijs, en mijn gezin. Bovendien schijnt hier na een werkdag ook altijd de zon. Heerlijk.”

# Een geheim is het niet hoor. Maar ik denk dat je alleen succes kunt hebben als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Het helpt bovendien om je te gedragen alsof je dat doel al hebt bereikt. Tijdens mijn afstuderen deed ik net alsof ik al aan het promoveren was. Zodra er een promotie plek vrijkwam, dacht iedereen: dat kan Maaike eigenlijk al. Fake it until you make it.”

# Ik wil mijn onderzoek hier tot een succes maken en het Petroleum Institute op de kaart zetten als een instituut dat zich met westerse universiteiten kan meten. Uiteindelijk droom ik van een boerderijtje in een land met een subtropisch klimaat.

