Tags

, ,

‘Wat mij is overkomen kan elke Nederlander overkomen’ (Danielle Pinedo, In het nieuws/NRCHandelsblad, 12 mei)

Interview Ebru Umar

De columniste mocht Turkije na 3 weken verlaten. “Ik ben opgelucht dat mijn werkgever TMG me op een veilige plek heeft ondergebracht.”

# Kans op uitlevering klein

De kans dat Ebru Umar in een Turkse cel belandt, is zeer klein. Volgens Harmen van der Wilt, hoogleraar internationaal strafrecht aan de Universiteit van Amsterdam, kan Nederland Umar niet uitleveren. Volgens artikel 118 van het Wetboek van strafrecht is belediging van een vreemd staatshoofd alleen strafbaar als die zich op Nederlands grondgebied bevindt. Als een buitenlandse aanklacht hier niet strafbaar is, kan Nederland ook niet uitleveren.

Dit is duidelijke taal in ons Wetboek van Strafrecht en dus hoeft Ebru, noch de Nederlandse regering, zich zorgen te maken over het vervolg van het verdere onderzoek. Maar laat de verbodsbepaling van belediging van de Koning wel uit het Wetboek geschrapt worden, zoals in mijn vorige blog opgemerkt. Dit soort archaïsche wetsteksten dient zo snel mogelijk opgeruimd te worden.

