Tags

,

/Amuse-bouche (Jan M. van der Molen, HP/DeTijd 2015/2016, nr.12/01)

Even bellen met… Christine Boland internationaal trendanalist en toekomstdenker

Welke trends zullen in 2016 de kop opsteken?

# “Ik denk niet dat er echt nieuwe trends zullen komen. We leven namelijk in een tijd waarin echt alles er al is, allang geweest is of alweer oud is. Dus het gaat niet zozeer om nieuw, maar om welke trends komend jaar het meest relevant zullen zijn.”

Noem eens iets wat in 2016 relevant zal zijn?

# “Ten opzichte van 2015 zal de vraag naar eerlijk gemaakte producten toenemen. Men verwacht meer empathie van bedrijven en wil steeds vaker het hele verhaal weten achter wat men consumeert. Maatschappelijk onverantwoorde producten worden steeds meer not done.”

Wat is volgens u de opmerkelijkste trend?

# “2016 wordt het jaar van zintuigen als de oren en de neus, terwijl onze ogen afgelopen jaren het belangrijkste zintuig waren. We krijgen weer behoefte aan geur, gevoel en geluid in plaats van aan enkel het visuele. Er zullen producten worden bedacht zoals de wekker die je wakker maakt met de geur van versgebakken croissants of koffiebonen. Tevens willen we weer meer aandacht aan elkaar schenken en minder aan onze smartphones, tablets en laptops; we gaan de balans proberen te vinden tussen het virtuele en het analoge leven.”

# “De belangrijkste trend van 2016 is samen te vatten in het woord ‘grip’. De wereld om ons heen verandert zó snel dat we onszelf er soms in verliezen. We willen weer grip krijgen op het leven krijgen door stil te staan bij kleine dingen, zoals dagelijkse rituelen.”

Bijvoorbeeld?

# “Mensen zullen meer aan yoga en dergelijke gaan doen. Mental wellbeing wordt heel belangrijk. Onze hersenen moeten namelijk tot rust komen. We worden overspoeld met informatie en ontwikkelingen en als we dat allemaal proberen bij te houden, riskeren we een burn-out.”/

Commentaar:

Dit zijn wel een aantal treffende karakteristieken, die een exponentiële ontwikkelingstrend in de toekomst laten zien: ieder jaar wordt het spannender wat het jaar zal brengen qua wellbeing in plaats van nieuwe producten. De mens komt dus meer centraal te staan, niet wat jetset en dus wat welvaart betreft, maar welzijn. Dat is dus een tegenvaller voor de materialisten en rijkaards onder ons.

Advertisements