Tags

, , , ,

Brussel wist van fraude dieselauto’s (Joost Morel, economie/Trouw, 27 oktober)

Milieucommissaris waarschuwde colega’s

# Al ruim twee jaar voordat het dieselschandaal bij Volkswagen ontbrandde , was op het hoogste niveau binnen de Europese Unie bekend dat autofabrikanten hun emissietests manipuleerden. Volgens interne documenten uit Brussel, waar de Financial Times de hand op heft weten te leggen, waarschuwde de toenmalige eurocommissaris voor milieu Janez Potocnik in februari 2013 zijn collega’s voor de misstanden.

# Desondanks pakte de Europese Commissie deze niet direct aan. Integendeel, Brussel hield de hiaten in de regelgeving in stand. Hadden de Amerikaanse autoriteiten het gesjoemel met software niet aan het licht gebracht, dan had Volkswagen deze mazen in de wet tot 2017 kunnen blijven uitbuiten, zo stelden de journalisten van de Britse zakenkrant gisteren.

# In februari 2013 schreef Potocnik een brief aan Antonio Tajani, zijn collega-commissaris die was belast met het industrieel beleid. Daarin meldde hij dat ministers van verscheidene EU-landen geloofden dat er ‘significante verschillen’ bestonden tussen de prestaties van auto’s op de weg en de resultaten van laboratoriumtests. Deze verschillen zouden de belangrijkste oorzaak zijn waardoor landen de EU-normen voor luchtkwaliteit niet haalden.

# Potocnik hekelde ook de terughoudendheid van Brussel om het ‘overduidelijke falen’ aan te pakken en verkeerde daardoor regelmatig in een ‘ongemakkelijke positie’. Hij drong er bij Tajani op aan autofabrikanten strenger aan te pakken. De verschillen in de testmethodes zouden al in 2011 zijn ontdekt door een interne onderzoekscommissie.

# De Europese Commissie zit inmiddels boven op de zaak. Gisteren bespraken de milieuministers de emissie kwestie in Luxemburg en morgen komen lidstaten bijeen om de regels voor de nieuwe RDE-testprocedure (Real Driving Emissions) vast te stellen.

De nieuwe Commissie heeft nu het voordeel van de twijfel omdat deze huidige Commissie, in tegenstelling tot voorganger Barroso, duidelijk in de gaten heeft dat er veel moet veranderen aan de werkwijze van alle voorgangers, die flinke gaten hebben laten vallen. Niet in de laatste plaats het democratische tekort. Nu heeft de al vergeten Barroso inmiddels dus ook een schandaal aan zijn broek zitten, omdat hij dus niet heeft ingegrepen ten faveure van Potocnik. Daarom kleeft er nu aan Barroso de smet van de onzichtbare neoliberale hand die alles wat industriële capaciteit in Europa betreft wilde beschermen. De herstelwerkzaamheden van de+ huidige Commissie zijn dus veel meer dan een plaatselijke juridische wetgevingsreparatie, aangezien ook en vooral het aloude neoliberale klimaat in de EU op de schop moet. Multinationals nemen altijd de kansen waar als de wetgeving niet voldoende afgetimmerd is. Het bedrijfsleven maakt daar altijd misbruik van. Dit keer is dat snoeiharde bewijs door Volkswagen geleverd, morgen is een ander Europees bedrijf aan de beurt. Juncker/Timmermans kunnen met deze ontwikkelingen hun voordeel doen, door de wetgeving ook op valse constructies te onderzoeken, naast de oorspronkelijke doelstelling om overbodige regelgeving te schrappen.

Advertisements