Tags

, , ,

Staatsbelang geeft nog geen invloed (Herman Stil, economie/Het Parool, 14 oktober)

Air France-KLM | Voorzitter VNO-NCW wil dat de overheid toekomst luchtvaartmaatschappij veiligstelt

Werkgeversvoorman Hans de Boer vindt dat de Nederlandse staat, net als de Franse, een flink belang moet nemen in Air France-KLM. Maar waarom doet het bedrijfsleven dat zelf eigenlijk niet?

Het antwoord werd al maanden eerder gegeven door Jeroen Dijsselbloem:

23 jun. 2015 Dijsselbloem: geen groter staatsbelang in Air France-KLM …fd.nl/economie…/dijsselbloem-geen-groter-belang-in-air-france-klm

Vanwege dit feit schrijft verslaggever Stil terecht:

# De Boer kent bovendien het antwoord op zijn pleidooi al. Dor voorjaar bepleitte een aantal Tweede Kamerfracties hetzelfde nadat de Franse staat zijn belang in Air France-KLM iets had uitgebreid. Om het Franse staatsbelang te evenaren, zou Nederland – afgemeten aan wat de Fransen destijds voor de vergroting van hun belang hebben betaald – daaraan 317 miljoen euro gemeenschapsgeld moeten uitgeven. Jeroen Dijsselbloem, als minister van Financiën verantwoordelijk voor staatsbelangen, had er geen oren naar. “Een belang in Air France-KLM heft geen directe invloed op het bestuur van de groep of meer invloed op de gang van zaken binnen KLM.” liet hij de Kamer weten.’

De vraag is dus of De Boer zijn informatie voldoende op peil houdt en op welke wijze dat gebeurt. Of wil hij met dit proefballonnetje de druk op de minister proberen te vergroten, terwijl hij hoort te weten dat dit een onbegonnen zaak is. Een afgang? In ieder geval is De Boer klaarblijkelijk te lui om die optie van de krant zelf: ‘waarom springt het bedrijfsleven er zelf niet in?’ te bedenken. En dat voor een ondernemer die zelf afkering is van overheidsinvloed. Het kan verkeren.

Advertisements