Tags

, , ,

Nu weten we waarom men in Duitsland nog steeds met topsnelheid over de Autobahn mag racen. Dan valt de vervuiling van de auto’s door andere redenen minder op

Column Paul Koster: Voorsprong

# Nu weten we waarom men in Duitsland nog steeds met topsnelheid over de Autobahn mag racen. Dan valt de vervuiling van de auto’s door andere redenen minder op.

“Vorsprung durch Technik”, en dan niet alleen op de Autobahn, is één van de bekendste commercials van Audi, een van de merken binnen het Volkswagen-concern. Maar techniek lijkt nu juist het hele concern onderuit te halen.

De grote vraag bij dit soort debacles is altijd of we het hadden kunnen zien aankomen, want achteraf praten is makkelijk. Er waren in ieder geval wel signalen die bestuur en aandeelhouders had kunnen en moeten waarschuwen. Zo liet topman Martin Winterkorn zes jaar geleden in een interview met de BBC – volgens de BBC met een zekere arrogantie – al weten te azen op de titel grootste autoproducent ter wereld. Destijds was VW nog de nummer drie, achter GM en Toyota.

Die eerste plek zou echter nooit bereikt worden zonder ook in Amerika het marktaandeel drastisch te verhogen. VW zette in de VS daarom in op de dieselvariant van succesvolle modellen als de Jetta en de Passat. Dat was van meet af aan een gewaagde onderneming. Niet alleen is diesel duurder dan benzine in de VS, ook de milieu-eisen zijn vele malen strenger dan in Europa. Om een Amerikaan in een diesel te krijgen moet de wagen in kwestie aanzienlijk zuiniger zijn en voldoen aan de strenge milieu-eisen. Volkswagen was gewoonweg niet klaar voor deze dubbele uitdaging.

Het Volkswagen-bestuur had moeten leren van de ervaringen van Toyota en GM, die afgelopen jaren geweldige problemen hebben gehad met kwaliteit en veiligheid. Het heeft de twee grootste autoproducenten ter wereld honderden miljoenen aan boetes en herstelkosten gekost.

Aan Volkswagen blijken die lessen niet te zijn besteed. Het management in Wolfsburg heeft de markt verblind met een boodschap van onversneden optimisme en de eigen organisatie opgezadeld met torenhoge verwachtingen. De mooie vergezichten van een agressieve sprong voorwaarts in de zwaarbevochten en strikt gecontroleerde Amerikaanse markt heeft het aandeel VW gekatapulteerd van rond de €50 begin 2009 naar €250 begin dit jaar. Op geen enkele manier heeft de bedrijfstop het positivisme getemperd, ook niet toen dat zonder meer op zijn plaats was.

In maart 2014 was immers al binnen de top bekend dat de Amerikaanse testresultaten voor wat betreft uitstoot zeer slecht waren. Heeft het bestuur toen stappen genomen om deze conclusies over vervuiling zelfstandig te verifiëren en in te schatten wat de gevolgen zouden kunnen zijn voor omzet en groei? Het is een vraag die veel aandeelhouders zich in vertwijfeling stellen. En er zijn meer vragen. Duidelijk is in ieder geval dat Volkswagen de “Vorsprung durch technik” voorlopig kwijt is, zeker op de beurs.

De hoogmoed komt altijd voor de val.

Advertisements