Tags

,

Stelling: een geniaal student die Frans Weekers was met drie opleidingen (econometrie, economie en rechten) in 6 jaar tijd kon zijn denksnelheid niet inzetten om bij de frustraties van de medewerkers van de Belastingdienst binnen te komen. Weekers had zelf aan de bel moeten trekken toen hij net was aangetreden in Rutte 1 waar hij oud-stas Jan Kees De Jager opvolgde op belastingen. Of heeft oud-stas en later oud-minister De Jager niet gewaarschuwd dat de politiek met overtrokken wensen kwam opzetten?

Slechte chemie met Belastingdienst breekt Frans Weekers op (Klaas Broekhuizen, Economie & Politiek/fd, 31 januari)

‘(…)

‘De staatssecretaris móét dan bijna stante pede iets veranderen aan het systeem. Het is heel lastig om dat op korte termijn te realiseren en niet alleen omdat in Bulgarije zaken nu eenmaal anders gestructureerd zijn dan hier.’

(…)

‘‘Er is kortom gewoon te weinig tijd om na te denken over de gevolgen van een ­dergelijke wijziging en over de vraag of het automatiseringssysteem van de fiscus het wel aankan. Dat is vragen om problemen. Een vervelend neveneffect van zo’n wetsvoorstel is dat ook goedwillende burgers hier last van ondervinden.’

(…)

‘Maar de kern van het probleem is dat het toeslagensysteem uit de hand is gelopen. Het is veel te gedetailleerd en er gaat nu jaarlijks € 8,5 mrd naar 6,5 miljoen huishoudens. Ik heb goedbetaalde collega’s die in aanmerking komen voor een toeslag, dat kan toch niet waar zijn? Die toeslagen zijn bedoeld voor de onderkant van de samenleving!’ Kavelaars weet waar hij over praat. Als lid van de commissie-Van Dijkhuizen heeft hij een sterke vereenvoudiging van het toeslagensysteem geadviseerd. De ironie wil dat Weekers een wetsvoorstel in voorbereiding had om per 2015 inderdaad een behoorlijke vereenvoudiging door te voeren. ‘Als Commissie mochten we niet verder gaan dan deze vereenvoudiging voor te leggen, maar nu zeg ik dat de toeslagen ook veel eerder moeten worden afgebouwd. Het moet goedkoper, met minder details en ­automatiseringstechnisch moet het veel eenvoudiger.’

‘Door voortdurend systeemwijzigingen te vragen bij de toeslagen loopt het fout. De Belastingdienst zelf of Weekers had moeten waarschuwen dat er te veel werd gevraagd.’

http://fd.nl/economie-politiek/688224-1401/slechte-chemie-met-belastingdienst-breekt-frans-weekers-op

Oorzaak en gevolg zijn hier moeilijk te onderscheiden. Ofwel de kip en het ei. Feit is dat Weekers slachtoffer is geworden van een verkeerde politieke wensencultuur in de Tweede Kamer, maar dat hij naar buiten toe niet aan de bel heeft getrokken dat hier verkeerde ontwikkelingen gaande waren. Of moest hij zijn mond dichthouden (zie blog van gisteren: Universeel verschijnsel: https://aquariuspolitiek.wordpress.com/2014/01/31/universeel-verschijnsel-dat-leidinggevenden-niet-worden-tegengesproken-met-alle-gevolgen-van-dien-jaknikkers-carriereperspectieven-algemeenbelang-bedrijfsbelang-kennishoogleraar-vs-kenniseerstej/)?

In dit verband is het al helemaal idioot dat de Eerste Kamer al die jaren heeft zitten slapen omdat hier een optima forma kwaliteitscontrole van wetgeving aan de orde was, dat vier jaar lang bleef doormodderen…?

Conclusie is dat Weekers niet bij machte bleek om de interne chaos binnen de Belastingdienst als gevolg van de wensendrang van de Kamer aan te pakken, maar dat de werkelijke blunders zijn gemaakt door het gremium die nu nog buiten de aandacht is gebleven en dat is de Eerste Kamer. De senatoren bleven naar het zich laat aanzien slapen. Des te meer reden om die Eerste Kamer eens aan te pakken via een parlementaire enquête. Als de meerderheid in de Tweede Kamer het lef heeft, valt er veel winst te boeken bij dat onderzoek.

Advertisements